„Orzeszkowanie dolotów” oraz „de-carbon cleaner” to metody oczyszczania silnika z nagromadzonych zanieczyszczeń, takich jak osady węglowe, olejowe czy sadza, które mogą negatywnie wpływać na pracę silnika. Procesy te są szczególnie przydatne w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które są bardziej podatne na osadzanie się zanieczyszczeń w układzie dolotowym oraz na zaworach ssących.
Orzeszkowanie dolotów
Orzeszkowanie dolotów, czyli tzw. „walnut blasting”, to metoda oczyszczania kanałów dolotowych oraz zaworów ssących przy użyciu rozdrobnionych łupin orzechów. Łupiny są aplikowane za pomocą specjalnego urządzenia, które pod ciśnieniem „wystrzeliwuje” drobinki orzecha, skutecznie usuwając osady z trudno dostępnych miejsc bez uszkodzenia metalowych części.
De-carbon cleaner
De-carbon cleaner to specjalny preparat chemiczny, który jest wprowadzany do układu dolotowego, wtryskiwaczy lub komory spalania w celu rozpuszczenia osadów węglowych. Tego typu preparaty są dostępne w formie sprayu lub płynu i mogą być stosowane bezpośrednio przez użytkowników pojazdu lub przez serwis.
Do jakich silników stosować te metody?
Orzeszkowanie dolotów oraz de-carbon cleaner są szczególnie zalecane do:
- Silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI, TSI, TFSI, EcoBoost), które są bardziej podatne na odkładanie się nagaru na zaworach ssących, ponieważ paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania, omijając zawory ssące. Brak kontaktu paliwa z zaworami powoduje, że nie są one automatycznie czyszczone.
- Silników z układem recyrkulacji spalin (EGR), które z natury są bardziej narażone na gromadzenie się sadzy i innych zanieczyszczeń w układzie dolotowym.
Metody te można stosować również w silnikach benzynowych i wysokoprężnych o wysokim przebiegu, gdzie nagromadzone osady mogą znacząco obniżyć osiągi.
Kiedy stosować orzeszkowanie dolotów lub de-carbon cleaner?
Obie metody warto stosować regularnie, zwłaszcza w pojazdach o dużym przebiegu (powyżej 100 000 km) lub takich, które wykazują objawy zanieczyszczenia układu dolotowego. Dobrą praktyką jest przeprowadzenie takiego czyszczenia:
- Co 30 000–60 000 km w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa,
- Przy okazji większego serwisu, np. wymiany rozrządu,
- W sytuacji, gdy pojawią się wyraźne objawy zanieczyszczenia układu dolotowego.
Objawy zanieczyszczonych kanałów dolotowych i zaworów ssących
Nagromadzone osady mogą powodować szereg problemów, które wpływają na wydajność i pracę silnika. Najczęstsze objawy to:
- Spadek mocy silnika – silnik może tracić dynamikę, co jest wynikiem utrudnionego przepływu powietrza i mniejszej efektywności mieszanki paliwowo-powietrznej.
- Nierówna praca na biegu jałowym – zanieczyszczenia mogą zakłócać proces spalania, powodując nierówne obroty na biegu jałowym.
- Zwiększone zużycie paliwa – zatkane kanały dolotowe i zanieczyszczone zawory ssące zmniejszają efektywność spalania paliwa.
- Problemy z uruchamianiem silnika – przy dużych nagromadzeniach osadów proces spalania może być utrudniony, co prowadzi do problemów z rozruchem.
- Wzrost emisji spalin – zanieczyszczenia zakłócają proces spalania, co prowadzi do większej emisji szkodliwych substancji.
Orzeszkowanie dolotów oraz stosowanie de-carbon cleaner to skuteczne sposoby na utrzymanie silnika w dobrej kondycji. Regularne oczyszczanie kanałów dolotowych i zaworów ssących może znacząco poprawić wydajność silnika, zmniejszyć zużycie paliwa oraz wydłużyć jego żywotność. Szczególnie zalecane jest dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które są bardziej podatne na osadzanie się nagaru.