Zasada pierwszeństwa pieszych na przejściu oraz przy wchodzeniu na pasy

In Prawo
26 czerwca, 2021
kodeks drogowy

Loading

W czwartek 21 stycznia 2021 roku Sejm podpisał nowelizację i już za kilka miesięcy nowe przepisy zaczną obowiązywać. Co się zmieni? Wprowadzona zostanie zasada pierwszeństwa pieszych nie tylko na przejściu, ale także przy wchodzeniu na pasy.

Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych będzie miał obowiązek zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, który wchodzi na przejście i ustąpić mu pierwszeństwa. Aktualnie kierowca jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność zbliżając się do przejścia dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa, gdy pieszy znajduje się na jezdni.

Przepisy sformułowane w taki sposób jak aktualnie stwarzają pretekst do różnej interpretacji zachowania pieszego. Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy nie będzie miało znaczenia, czy pieszy zdążył już postawić nogę na jezdni, czy dopiero zamierza to zrobić. W obu przypadkach kierowca będzie zobowiązany ustąpić mu pierwszeństwa.

Pieszy wchodzący na jezdnię albo torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, ale ma pierwszeństwo przed pojazdem. Zgodnie z ustawą podczas przechodzenia przez jezdnię nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które mogłoby rozpraszać jego uwagę. Skończy się także jazda na zderzaku i rożne ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście

– czytamy w nowelizacji ustawy.

Koniec z używaniem telefonów komórkowych podczas przechodzenia przez jezdnię

Już od dawna wiele mówi się o wchodzeniu na jezdnię nieuważnych pieszych, którzy rozmawiali przez telefon lub pisali w tym czasie SMS. Korzystanie z telefonu komórkowego w pobliżu ruchliwej ulicy, w tym także przejścia dla pieszych, rzeczywiście zmniejsza koncentrację tak poruszających się uczestników ruchu drogowego, co niejednokrotnie jest przyczyną tragicznych w skutkach wypadków. Kierowcom już od dawna nie wolno korzystać z komórki podczas prowadzenia pojazdu. Teraz przyszedł czas na ograniczenia dla pieszych.

Od czerwca 2021 roku rozmowy przez telefon i patrzenie w ekran jakichkolwiek urządzeń elektronicznych podczas przechodzenia przez jezdnię i torowisko przejdzie do historii. Kodeks drogowy po zmianach będzie zakazywał korzystania z urządzeń mobilnych (telefonów, tabletów itp) przez pieszych przechodzących przez jezdnię, również na przejściu dla pieszych. Zakaz ten znajdzie się w art. 14, ust. 8) Prawa o ruchu drogowym.

Zabrania się:
[…]
8) korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, art. 14, Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym, art. 1, ust. 2).

Koniec jazdy na zderzaku

Nowe przepisy obejmują także odległość między pojazdami poruszającymi się po autostradach i drogach ekspresowych. Plagą polskich dróg jest tzw. jazda na zderzaku, czyli jazda w bardzo bliskiej odległości od poprzedzającego pojazdu. Nowe przepisy uregulują tę kwestię – kierowcy będą musieli zachować konkretną odległość. Dystans pomiędzy pojazdami powinien wynosić co najmniej połowę prędkości wyrażoną w metrach. Oznacza to, że jadąc autostradą z prędkością 140 km/h odstęp od poprzedzającego pojazdu nie może być mniejszy niż 70 metrów. Wyjątkiem ma być manewr wyprzedzania.

Na drogach ekspresowych i autostradach niezachowanie odległości między pojazdami jest jedną z głównych przyczyn wypadków. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2019 r. z tego powodu tylko na autostradach doszło do 94 wypadków, w których zostało zabitych 13 osób, a ranne zostały 143 osoby

– napisano w nowelizacji.

Koniec z ograniczeniem do 60 km/h w nocy

Polska jest jedynym krajem w Europie, w którym ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym zależne jest od pory dnia. W godzinach od 23 do 5 rano kierowcy mogą poruszać się z prędkością 60 km/h, podczas gdy w pozostałych godzinach obowiązuje standardowe ograniczenie do 50 km/h. Z początkiem czerwca ograniczenia prędkości zostaną ujednolicone.